Inicjatywność i przedsiębiorczość – barter i pieniądze
Po świątecznej przerwie kontynuujemy udział w projekcie ,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Gmin Ziemi Gorlickiej” na zajęciach z zakresu „Inicjatywność i przedsiębiorczość”. Rozpoczynamy trzeci moduł „Pieniądze i bankowość”. Zajęcia rozpoczęliśmy wizytą w kraju w którym nie ma pieniędzy. Każdy z uczestników był jedynym producentem pewnych towarów. Po zaspokojeniu własnych potrzeb próbował na rynku wymienić nadwyżki swojej produkci na inne potrzebne produkty. Okazało się to bardzo trudnym zadaniem. Tak poznaliśmy zasady wymianu barterowej: towar za towar. Później do „naszego kraju” udało się wprowadzić pieniądz. Uczestnicy tą walutę nazwali „hasjek”. Teraz to samo zadanie wymiany towarów okazało się dużo łatwiejsze. Na tej podstawie określiliśmy rolę, zalety, cechy i formy pieniądza. Jak zwykle dużą pomocą było oglądanie filmów z cyklu „Podstawowe pojęcia ekonomiczne”. Dzięki tym zajęciom na pewno bardziej docenimy rolę pieniądza z naszych portfelach, kartach lub telefonach.
- Autor: W. Bogdan
Inicjatywność i przedsiębiorczość – zakładamy własne firmy
W sobotę 9 kwietnia spotkaliśmy się w projekcie ,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Gmin Ziemi Gorlickiej” na zajęciach z zakresu „Inicjatywność i przedsiębiorczość”. W czasie spotkania tradycyjnie pracowaliśmy w grupach. Każda z trzech grup wylosowała jedno z haseł: handel, usługi, produkcja. W pierwszej części zajęć uczestnicy w swoich kategoriach wypisywali firmy działające w Moszczenicy. Okazuje się, ze nawet z pomocą Internetu nie jest to łatwe zadanie. Spacer w okolicy szkoły wykazał, że sporo reklam, które codziennie widzimy, nie zawsze trafia do naszej świadomości. Wspólna analiza na koniec tej części zajęć nagle uświadamiała uczestnikom, że nie pamiętali nawet o firmie, której właścicielem jest ciocia, czy wujek. W drugiej części zajęć każda grupa w swojej kategorii miała wymyśleć nową firmę, która bardzo sprawdzi się na naszym rynku. Należało wybrać rodzaj działalności, nazwę, znaleźć siedzibę. Później trzeba było zrobić wstępny biznesplan, ocenić, czy działalność przyniesie zyski. Na koniec firmy tworzyły swoją reklamę wizualną oraz scenkę reklamową – tradycyjnie nagrywaną, by ją później ocenić. Tym razem na zakończenie zajęć były tradycyjnie nagrody – słodkie wafelki.
- Autor: W. Bogdan
Zajęcia warsztatowe z języka polskiego
W ramach projektu pn. ,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Gmin Ziemi Gorlickiej” prowadzone są także zajęcia z języka polskiego – rozwój kompetencji kluczowych w zakresie rozumienia oraz kreatywności poprzez realizację warsztatów praktycznych. Dla jednej z grup siódmoklasistów zajęcia prowadzone są dwa razy w tygodniu po jednej godzinie lekcyjnej.
Uczestnicy, odpowiednio motywowani i wspierani przez nauczyciela, uczą się poprzez kreatywne myślenie, działanie oraz rozwijają kompetencje kluczowe przede wszystkim w zakresie rozumienia. Na zajęciach warsztatowych rozwijają zdolność rozumienia tekstów literackich oraz innych tekstów kultury, rozumienia poleceń, różnorodnych komunikatów. Są to umiejętności ponadprzedmiotowe, które są konieczne do optymalnego rozwoju osobistego, a w przyszłości i zawodowego.
- Autor: A. Potok
Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne
W ramach projektu pn. ,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Gmin Ziemi Gorlickiej” w naszej szkole prowadzone są zajęcia rozwijające kompetencje społeczne – rozwój umiejętności pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy poprzez trening pracy w grupie.
Uczestnicy tych zajęć to uczniowie klasy siódmej. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu dwie godziny lekcyjne.
Do tej pory uczniowie zapoznali się z podstawowymi pojęciami z zakresu pracy zespołowej, poznali role grupowe, przyjęli na siebie role w grupie. Wcześniej też wzmocnione zostały relacje w grupie poprzez gry, ćwiczenia integracyjne. Uczestnicy bliżej poznali swoje mocne strony, zaprezentowali siebie na forum zespołu.
Następnie wspólnie została ustalona tematyka małego projektu, w trakcie realizacji którego uczestnicy zajęć będą rozwijać umiejętności pracy zespołowej, wykorzystywać w praktyce wiedzę, jaką zdobyli dotychczas na zajęciach na temat pracy w grupie. Obecnie trwa praca zespołowa nad realizacją projektu związanego tematyczne ze środowiskiem naszej szkoły.
- Autor: A. Potok
Inicjatywność i przedsiębiorczość – produkujemy zabawki
Trwa projekt ,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Gmin Ziemi Gorlickiej” z zakresu „Inicjatywność i przedsiębiorczość”. Tym razem spotkaliśmy się sobotę 2 kwietnia. W grupach 4 osobowych stworzyliśmy własne firmy. Naszym zadaniem była dziś produkcja zabawek. Każdy zespół otrzymał jednakowy zestaw zasobów (balonik, nożyczki, spinacze, kubki, talerzyki, taśmy klejące, klej, nici, druciki, słomki, kolorowy papier, itp.). Każdy zasób był wyceniony, również praca jednego pracownika i wynajem stanowiska oraz narzędzi. Zabawki mieliśmy sprzedać za 5 zł. Najpierw należało wymyśleć nazwę firmy, zaprojektować zabawkę, nadać jej nazwę, policzyć koszty produkcji by uzyskać zysk. Potem nastąpił proces produkcji, przygotowanie sprzedaży (reklama). Scenki reklamowe były nagrywane. Następnie każdy uczestnik miał do dyspozycji 5 zł i kupował jedną zabawkę (nie ze swojej grupy). Zadaniem wszystkich było policzenie dla danego popytu: przychodu, kosztów produkcji oraz zysku firmy. Na koniec dokonaliśmy dokładnej analizy zajęć. Co można było zrobić lepiej?. Czy opłacało się wytwarzać wiele zabawek z małym zyskiem? Jak na zysk firmy wpływa zatrudnienie i koszty produkcji?. Wszyscy uczestnicy po tych zajęciach mają zdecydowanie więcej wiedzy na temat działania małej firmy. Tym razem na zakończenie zajęć nagrodą były mandarynki.
- Autor: W. Bogdan