Dobiegają końca zajęcia logopedyczne realizowane w ramach projektu Rozwoju Kompetencji Kluczowych, na które uczęszczały dzieci z różnymi zaburzeniami mowy min: niską sprawnością ruchową języka i warg, sygmatyzmem, rotacyzmem, zaburzonym słuchem fonemowym. Podczas spotkań realizowane były następujące działania:
- doskonalenie umiejętności oddechowych poprzez ćwiczenia usprawniające aparat oddechowy(robienie bąbelków z wody , dmuchanie na wiatraczki, przenoszenie papierowych przedmiotów lub piórek za pomocą słomki itp.)
- usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych ( naśladowanie przed lusterkiem ruchów warg, policzków i języka logopedy)
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- poszerzanie zasobu słowno-pojęciowego,
- rozwijanie prawidłowej wymowy zdaniowej,
- wywoływanie brakujących głosek oraz korygowanie głosek zniekształconych,
- utrwalanie prawidłowej artykulacji ćwiczonych głosek w izolacji, sylabach, wyrazach i zdaniach,
- automatyzacja ćwiczonych głosek,
Często zmieniane metody prowadzenia zajęć sprawiały, że dzieci chętnie ćwiczyły, brały udział w zabawach , podczas których bawiąc się poprawnie powtarzały głoski, sylaby i całe wyrazy. Rodzice dzieci uczęszczających na terapię otrzymywali w zeszytach i słownie zalecenia do pracy z dzieckiem w domu, w celu utrwalania osiągniętych efektów.
Myślę, że prowadzona terapia logopedyczna przyniosła pewne efekty w postaci usprawnienia narządów artykulacyjnych, korekty wymowy, wywołania głosek szeregu szumiącego, głosek przedniojęzykowych, tylnojęzykowych, wzbogacenia słownictwa.
Zauważa się, że część osób solidnie przykładało się do wykonywania zadanych ćwiczeń, u tych dzieci widać postępy. Dziękuję rodzicom i dzieciom za zaangażowanie i współpracę.